SNEEK - Het kan iedereen overkomen: een onverwachte rekening in de bus en geen geld om de rekening te betalen. Voor die situaties heeft gemeente Súdwest-Fryslân het Noodfonds. Zit je in acute geldproblemen? Aarzel niet en doe een aanvraag.
Wat een pech: de wasmachine gaat kapot. Zoiets komt nooit gelegen, maar vooral niet als je geen geld hebt voor een nieuwe. Of stel, je komt maar nét rond elke maand. En dan stuurt het energiebedrijf de jaarafrekening: je moet flink bijbetalen. Of je moet een medisch hulpmiddel aanschaffen dat niet door je zorgverzekering vergoed wordt. Spaargeld heb je niet. Wat nu?
Geldpotje
Voor zulke situaties heeft gemeente Súdwest-Fryslân sinds vorig jaar een geldpotje: het Noodfonds. “Het Noodfonds is er voor iedereen die door onverwachte omstandigheden financieel vastloopt“, legt schulddienstverlener Manon Kuipers van gemeente Súdwest-Fryslân uit. “Dus niet alleen mensen die bijvoorbeeld van een uitkering leven en geen spaargeld hebben. Ook werkenden of mensen die met pensioen zijn kunnen een aanvraag doen. Inwoners met een baan gaan er vaak vanuit dat ze niet in aanmerking komen voor ondersteuning, maar ook zij kunnen natuurlijk in financiële problemen komen.”
Hele plaatje
De medewerkers van schulddienstverlening bekijken elke aanvraag persoonlijk. “We gaan graag met de inwoner in gesprek om te zien wat er aan de hand is”, zegt Manon. “Elke situatie is anders. Soms zijn er andere manieren om de kosten te betalen, bijvoorbeeld via SUN Friesland, een ander initiatief voor noodhulp. In andere gevallen kan ons Noodfonds misschien helpen. We leveren altijd maatwerk. Het gaat bij het Noodfonds om een eenmalige uitkering voor een specifiek doel. We kunnen bijvoorbeeld meebetalen aan een autoreparatie, zodat iemand naar zijn werk kan blijven gaan. Of we betalen naast een kapotte wasmachine ook andere kosten, zodat de inwoner zonder schulden verder kan. Het gaat erom wat nodig is om iemand echt te helpen.”
Financieel gezond
Soms is er meer hulp wenselijk dan een eenmalig bedrag. Bijvoorbeeld als iemand maandelijks structureel tekortkomt. De medewerkers van de gemeente kunnen inwoners verwijzen naar minimaregelingen of andere voorzieningen waarmee het inkomen aangevuld kan worden. Of ze kunnen de inwoner helpen om toeslagen of andere regelingen aan te vragen. Soms is een schuldregeling het beste. “Met het Noodfonds kunnen we alleen een pleister plakken. Het mooiste is als mensen op de lange duur financieel gezond worden en blijven.”
Nieuwe bril
Tot nu toe hebben zo’n dertig inwoners een bijdrage uit het Noodfonds ontvangen. Zo kreeg een gezin geld voor een laminaatvloer toen ze noodgedwongen moesten verhuizen. Een andere inwoner kon een vervangende bril kopen, nadat de hond haar splinternieuwe bril kapot had gebeten. “Er zijn vast meer inwoners die een keer hulp nodig hebben”, zegt Manon. “Als jij dat bent, schaam je daar dan niet voor en voel je niet bezwaard. Wacht vooral niet te lang met het vragen van hulp. Daarmee voorkom je dat problemen groter worden.”
Een aanvraag doen voor een bijdrage uit het Noodfonds? Zo doe je dat!
Een aanvraag doen voor een eenmalige bijdrage uit het Noodfonds kan via mail, telefonisch of via een bezoek aan het gemeentehuis. Leg kort uit waarvoor je een aanvraag doet en waarom je het niet zelf kunt betalen. Bel met de gemeente via telefoonnummer 140515. Of stuur een e-mail met je contactgegevens naar noodfonds@sudwestfryslan.nl. We nemen dan contact met je op.
Een aanvraag doen voor een bijdrage uit het Noodfonds? Zo doe je dat!