SNEEK / JOURE - De Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure kan medio februari weer gedeeltelijk open voor het wegverkeer. Deze beslissing is genomen nadat deskundigen van Rijkswaterstaat, aannemers onder leiding van VolkerWessels en specialisten van Deltares uitvoerig onderzoek hebben gedaan naar de haalbaarheid hiervan. Zo moest een andere manier van stabiliseren worden uitgedacht om zo ruimte te creëren voor het onderzoek naar de oorzaak en het uitvoeren van het definitief herstel van de tunnel. Daarnaast is ook onderzoek gedaan naar de veiligheid voor het wegverkeer. Door het nemen van diverse maatregelen is die gegarandeerd. Zo geldt er na de gedeeltelijke openstelling een maximum snelheid van 50 kilometer per uur en is er slechts één rijstrook per richting beschikbaar. De verwachting is dat door het gedeeltelijk openen van de A7 tussen Sneek en Joure de verkeersdruk op lokale wegen in de regio snel zal verminderen.
Wethouder Michel Rietman is blij met dit nieuws: “Dit biedt inwoners en ondernemers weer perspectief. Daar zaten we allemaal op te wachten. Ik ben blij met het daadkrachtige doorpakken van Rijkswaterstaat.”
Weghalen grote zandzakken en aanbrengen nieuwe stabilisatie
Op 14 december 2022 werd de A7 tussen Joure en Sneek in beide richtingen voor alle verkeer afgesloten nadat een tunnelelement in de noordelijke toerit van de Prinses Margriettunnel omhoog was gekomen. Na de afsluitingen werden direct grote zandzakken aangevoerd om de tunnelelementen te stabiliseren om zo verdere schade te voorkomen. In totaal werden 10.000 van deze zogenaamde bigbags met zand op de tunnelelementen geplaatst. Dankzij het aangebrachte monitoringssysteem is duidelijk geworden dat het omhoog gekomen tunnelelement weer nagenoeg in zijn oorspronkelijke positie is terug gezakt.
Vanaf maandag 23 januari start de aannemer Van Hattum en Blankevoort met het gecontroleerd verplaatsen en weghalen van bigbags. Het verwijderen van de grote zakken is nodig om ruimte te creëren voor het wegverkeer. Het stabiliseren van de tunnelelementen blijft echter nodig totdat het herstel is uitgevoerd. Daarom worden stalen rijplaten en betonblokken aangebracht in de middenberm en aan de zijkanten van de tunnel. Naast ruimte voor het wegverkeer blijft zo goed onderzoek mogelijk naar de oorzaak in de tunnel en uiteindelijk het herstel te kunnen uitvoeren.
De verwachting is dat het wegverkeer medio februari 2023 weer gedeeltelijk gebruik kan maken van de Prinses Margriettunnel.
Omleidingsroutes blijven
Ondanks de gedeeltelijke opening van de Prinses Margriettunnel in de A7 blijven de omleidingsroutes via de A31 en A32 en de N359 en de N354 bestaan. Deze maatregel blijft in stand om het verkeer zo veel mogelijk te spreiden. De verwachting is dat door het gedeeltelijk openen van de A7 tussen Sneek en Joure de verkeersdruk op met name de lokale wegen in de regio snel zal verminderen.